Next Consulting

Management Audit, Executive Search, Recruitment, Mentoring

A jó csapat ismérvei

2017. május 03. 14:17 - nextconsulting

unnamed.jpg
4 vezetőt kérdeztünk meg 4 nagyon különböző területen arról, mitől jó az ő csapatuk:

Derekas Szilárd (Vízilabda edző, BVSC)

Schuck István (KKV szektor, tulajdonos, ügyvezető)

Gács Barbara (Konduktor, Pető Intézet)

Szilágyi Borbála (Multinacionális vállalat középvezetője)

unnamed_1.jpg

Derekas Szilárd, vízilabda edző: 24 év edzői tapasztalattal rendelkezem, jelenleg a BVSC utánpótlás csapatának vagyok az edzője, valamint az 1998-as utánpótlás válogatott sportolók felkészítésével is foglalkozom. Mindegy, hogy válogatott, vagy klub csapatról van szó, az edző szerepe meghatározó, hogy sikeres lesz-e a csapat:

 

  1. Képességeknek megfelelő játék stílus és taktika: Merőben eltérő egy edző helyzete, ha válogatott keretből választ csapatot, vagy egy klub csapat játékosaiból, hiszen a válogatottban a legjobb játékosok szerepelnek, míg klub csapatoknál az adott keretből kell kihozni a legtöbbet, a kvalitások alapján játékstílust és taktikát választani.
  2. Állandó a változás: A játékosok évről évre változnak ebben a korban, egy jó edzőnek folyamatosan igazodni kell az adott képességekhez és lehetőségekhez, mindig egy aktuális erőnléti, mentális állapothoz kell felépíteni a játékot és a csapatot.
  3. Figyelni kell a játékosok rezdüléseit: hiába tervezem el, hogy az aznapi edzésen ezt meg azt fognak csinálni, ha látom, hogy 2-3 gyerek nincs ott fejben. Ilyenkor odamegyek, megtudjam mi a probléma, kérdezek, hogy kibillentsem ebből az állapotból. Aztán újratervezés, új stratégia, hogy mégis kihozzam belőlük aznap a legtöbbet.
  4. Bizalom: A gyerekek látják, hogy te hogy viszonyulsz hozzájuk és ők is úgy fognak hozzád. Bizalom, szeretet, ez a legfontosabb eszköz a kezemben, amivel eredményt tudok elérni.
  5. Ez egy csapatjáték! A vízilabdában a letett teljesítmény alapján alakul ki a hierarchia, pláne, amikor 16-19 év között előjön a játékosok egója, amikor sokszor önmagukat helyezik a csapat érdeke elé. Az edző szerepe ilyenkor is fontos, hogy rendet tegyen a fejekben egy kötetlenebb csapatépítő programmal, hogy kikerüljenek a megszokott kerékvágásból. Ilyenkor nincs hierarchia, csak az egymás felé irányuló szeretet, elfogadás és egész más energiák szabadulnak fel. Ezért fontos, hogy olyan vezetője legyen a csapatnak, aki együtt él velük, folyamatosan kommunikál, figyeli, támogatja és segíti őket.”

 

schuckistvan.jpgSchuck István ügyvezető, tulajdonos, Prosystem Print Kft (nyomdaipar) 13 munkatársért felel:

„Több mint 20 éve állunk nyomda- és csomagolóanyag iparban tevékenykedő ügyfeleink rendelkezésére az értékesítés, a szerviz, a technológiai tervezés és a műszaki tanácsadás témájában. A nyomdaiparban sok a versenytárs, ami leginkább megkülönböztet egy másik vállalattól az az emberek és a csapat, akikkel nap, mint nap együtt dolgozunk. Az utóbbi évek vezetői tapasztalatai alapján összeírtam, melyek azok a lényeges szempontok, amit szem előtt tartok a kollégák kiválasztásában és a csapat működésében:

  1. Lojalitás és felelősségvállalás
  2. Pozitív hozzáállás és rugalmasság, kezdeményezés
  3. Információáramlás és közvetlen kommunikáció
  4. Csapatszellem
  5. Nyíltság és őszinteség

Vezetőként fontos szerepünk van abban, hogyan hozzuk ki a teljesítményt a munkatársakból. Szerintem ezek a legfontosabbak:

  1. Odafigyelés és a kollégák meghallgatása - így érzik, hogy fontos a szerepük a cég működésében és elkötelezettebbé válnak.
  2. Vezetőként nekem kell megfogalmaznom a célokat, és a stratégiát, ennek megfelelően kell irányt mutatni és hatékonyan dönteni. E nélkül nem várhatom el, hogy a kollégáim jól teljesítsenek.
  3. Bizalom - ezzel tudom vezetőként leginkább támogatni a csapatomat. Ha bízom bennük, akkor szeretnének megfelelni és jól teljesíteni.
  4. Humorérzék, ami mindig átsegít a nehéz helyzeteken.”

 

20170411_205250.jpgGács Barbara, Konduktor, Pető András Főiskola:

1986 nyarán, főiskolai hallgatóként léptem át először a Pető Intézet kapuját, majd 4 év múlva konduktorként végeztem, és azóta itt dolgozom: különböző értelmi és mozgásképességű gyerekekkel foglalkozom, 14 éves korig. Hosszú ideig tanítottam matematikát, most az egyik iskolás csoportnak vagyok a programvezetője. Tapasztalataim alapján összegyűjtöttem, hogy ezeknek a gyerekeknek mi a legfontosabb a Pető Intézetben eltöltött mindennapjaikban:

  1. A hozzánk járó gyerekek számára a legnagyobb motiváló tényező az, hogy csoportban dolgoznak együtt. A csoport segíti őket át nehéz helyzeteken, segít megoldásmódot találni, megtanulnak együtt, és sokszor egymásért küzdeni.
  2. Közös célok: A gyerekek tisztában vannak azzal, hogy kinek milyen segítségre van szüksége, ki miben kiemelkedő. A közös célokért küzdés képessége, a problémamegoldásra törekvő életszemlélet kedvezően befolyásolja a gyerekek személyiségvonásait.
  3. Pozitív érzelmek kedvezően befolyásolják a tanulási folyamatot. Elsősorban a kortársakhoz való kötődés lesz a meghatározó, ezért bír nagy jelentőséggel a csoport a teljesítmény motiváció szempontjából. Sikeres modellkövetés is csak csoportfoglalkozások keretében valósulhat meg, ahol viselkedésmintákat tudnak a gyerekek átvenni egymástól.
  4. A konduktori team összhangja, együttműködése: elengedhetetlen az összhang, az információk maximális átadása, hogy következetesek legyünk a gyerekekkel.
  5. Ahhoz, hogy sikert tudjunk elérni a gyerekkel empátiára, rugalmasságra, együttműködési képességre van szükség.”

 

szilagyiborbala.jpgSzilágyi Borbála Termékmenedzser, Dante International Kft (online kereskedelem) 16 kollégáért felel:

„Az elmúlt 12 évben, mióta az online kereskedelemben dolgozom, több tulajdonosváltás is történt a cégnél, a TeszVesz és a Vatera akvizíciója után egy dinamikusan fejlődő, új vállalati kultúrához kellett alkalmazkodnunk. Az új szervezet kialakulása folyamatos kihívást jelentett, az elmúlt évek vezetőként megélt tanulságait az alábbi 5 pontban gyűjtöttem össze:

  1. Versengés helyett, kooperáció: Fontos a teljesítmény, a versenyszellem, de egymás túldominálása, elnyomása helyett az együttműködés visz sikerre egy csapatot. Csapattagok egyéni képességeinek ismerete is lényeges pont, illetve hogy legyen lehetőség egyéni fejlődésre.
  2. Közös célok: Ez az alapja annak, hogy mindenki vállalja a felelősséget munkájáért és elköteleződjön a közös cél érdekében. Meg kell határozni az elvárásokat, a szabályokat egyéni és csoport szinten is.
  3. Munkamegosztás: Vezetőként fel kell ismerni és alkalmazni kell a különböző képességek alapján történő munkamegosztást - így a kollégák egymást is fejleszthetik, a gyengébbeknek pedig van esélyük a felzárkózásra.
  4. Rugalmasság, újratervezés: A sikerhez szükség van a rugalmasságra, hogy bármikor alkalmazkodva az új helyzethez, újratervezzünk! A vezetőnek nagy szerepe van abban, hogy lehetőséget adjon a csapatának, hogy akár folyamat közben is szülessenek újabb ötletek, melyek közelebb visznek a kitűzött célok eléréséhez.
  5. Visszajelzés, értékelés: Adjunk visszajelzést egyénileg és csoport szinten is, mert ez az alapja annak, hogy a kollégák tudják, hogyan teljesítettek, miben kell még fejlődniük és hogyan. A visszajelzés remek alkalom arra, hogy a még nem tisztázott konfliktus helyzeteket átbeszéljük: miért történt, mi a tanulság, legközelebb hogyan lehet megoldani.”

A Next Consulting Facebook oldalán folyamatosan értesülhetsz hasznos információkról, ide kattintva követheted. 

A bejegyzés trackback címe:

https://nextconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr1712476697